http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

onsdag 20 januari 2010

Mitt emellan Semlor och Ärtsoppa

Idag är det onsdag. Mitt emellan Semlor och Ärtsoppa!
Ärtsoppa är ju en sån där riktigt svensk matföreteelse liksom semlorna. Eller?
Det äts faktiskt ärtsoppa på andra ställen i världen också även om det blivit "vår" torsdagsrätt. I Indien kryddas den inte helt oväntat med curry men den finns i mellanöstern, i Ryssland, nordamerika och framförallt som sagt i norra europa.
Erik IVX åt ju ärtsoppa men den var inte kryddad med curry... Han lär ju blivit förgiftad med denna rätt av sin bror Johan III.
Ibland dricks det ju varm punch till ärtsoppa. Alldeles underbart, jag lovar!
Fettisdagsbulle eller Sema är det månne en svensk rätt? Semlan åts under fastan, därav namnet fastlagsbulle men på när de religiösa reglerna om fasta försvann började man äta denna lyxbulle på varje tisdag under fastan.
I år 2010 infaller fettisdagen den 16 februari. Vem bryr sig? Inte semeltillverkarna i alla fall. De första semlorna dök upp i affärerna redan vid jultid.
Det finns ju royalistisk anknytning till semlan också.
Den 12 februari 1771 (fettisdagen) avled den svenske konungen Adolf Fredrik efter att han enligt historien, förätit sig på bland annat semlor. När kungens dör meddelades följande: Hans Majestäts dödsfall har skett av indigestion av hetvägg (Semla i varm mjölk), surkål, rofvor, hummer, kaviar, böckling och champagnevin.
Vi utnämner den alltså till svensk!
Idag ska jag äta ärtsoppa med pannkakor och lingonsylt. Soppan är köpt på Konsum och pannkakorna gör jag själv. Semlorna väntar jag med till den 16 februari... tror jag...
HH

1 kommentar:

  1. Tycker semlan skall säljas en dag på året och inte halva första perioden på året... Det blir lite mer sport då att få tag på de i bagerierna.

    SvaraRadera