http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

fredag 30 april 2010

När man flyttar...

...borde det vara lag på att minst en tredjedel av bohaget ska slängas, eller i alla fall det man inte använt på 3 år eller ens visste att man hade. Jag vill inte framföra klagomål till någon angående detta men det är mer att se som en allmän reflektion.
Vi är ju mitt uppe i en flytt nu, det vill säga inte vi utan Huskorsets mor. Det är detta faktum som satt mina hjärnceller i arbete.
Ett annat alternativ är ju att man arbetar med kompostmodellen. Man sorterar sålunda undan saker som inte används och placerar dom i ett för detta avsett hörn eller område i bostaden. Detta sker en till två gånger per år. Finns det sedan något man behöver för sitt dagliga, i någon av de högar eller kartonger eller lastpallar, eller vad man nu använder för sorteringsområde, tar man fram detta och så att säga aktiverar det igen. Det som blir kvar i "kompostområdet" i mer än två år är sådant som kan skatta åt förgängelsen, det vill säga dumpas, slängas eller om man så vill förflyttas till loppmarknaden. Detta bara om man strävar efter att utöka förmögenheten till att så småningom uppgå till en eller flera miljoner.
Jag har några exempel från vårt eget hem. För fem år sedan gav vår torktumlare upp. En ny inköptes och placerades ovanpå den gamla. Tanken var att den gamla skulle förflyttas till den plats där gamla torktumlare får evig vila, liksom på elefantkyrkogården. Vi kallar det återvinningscentralen eller mer förståeligt, sophögen!
Detta skedde alltså inte. Nu har vår nya torktumlare, som alltså är gammal, också gett upp. En tanke kan vara att köpa en ny och sedan placera den ovanpå den gamla som liksom en påminnelse om att inget varar för evigt. Eller så kan man ju helt enkelt köra hela skiten till sophögen.
Detta får mig att erinra mig en berättelse av en av mina favoritkåsörer, Herman Lindqvist. Han berättade om grannen som köpt en ny tvättmaskin, tror jag det var. Den gamla fungerade inte längre. I Frankrike ställer man ut sina sopor på en bestämd dag och så kommer man och hämtar det utställda för vidare transport till återvinningscentralen eller vad man nu kallar det i Frankrike. Nåja Hermans granne installerade sin nya tvättmaskin och placerade den gamla i den nya maskinens kartong för att på detta sätt bli av med både kartong och spis. Hela klabbet placerades på trottoaren för att påföljande morgon hämtas av kommunens sophanterare.
När grannen tidigt nästa morgon var på väg till jobbet upptäckte han att hans gamla tvättmaskin i en ny förpackning hade bytts ut mot en gammal spis...
Någon hade alltså trott sig göra ett fynd med att sno en ny tvättmaskin samtidigt som man blev av med sin gamla spis.
Nu ska jag ta mig en funderare på hur vi ska göra med våra torktumlare. Ställer vi ut dom på gatan kommer nog ingen och hämtar dom, eller?
HH

1 kommentar:

  1. Tror inte de men det kan vara värt ett försök. Berätta om det funkar så kan vi göra lika.

    SvaraRadera