http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

onsdag 5 maj 2010

I selen igen

Det känns som måndag fast det är onsdag. Bloggen är eftersatt men det har ju varit så mycket med flytt och allt.
Nu är i alla fall flytten klar och svärmors hus tomt.
Idag blev det som vanligt när Huskorset jobbar, uppstigning vid 05.30 och sedan efter frukost prommis med hundarna.
I morse var det minusgrader igen. Huskorset gjorde en filosofisk fundering och sa:
-Jag undrar om jag haft vinterjackan på mig såhär långt in i maj?
Jag svarade och sa:
-Jag har tänt eld i spisen varje morgon sen i september.
Vårt filosofiska samtal avslutades med att hon åkte till jobbet och jag gick ut med vovvarna.
Det är som sagt kallt. Detta hindrar dock inte sommargäster på området att med jämna mellanrum fråga när sommarvattnet sätts på.
Jag svarar lika artigt varje gång frågan ställs, att tjälen måste gå ur marken och att det endast varit ett fåtal nätter utan nattfrost och att denna nattfrost försenar tjälens återtåg. På vissa platser sägs det att tjälen gått ner nästan två meter.
Detta får mig att undra om vi är på väg mot permafrost. Ni vet såna där områden där tjälen aldrig riktigt går ur marken. Det blir bara lite sörjigt på ytan sen är det fruset för evigt längre ner...
Nej det blir nog sommar så småningom. Varmt och skönt. Sådär lagom svensk sommar!
Sommarvattnet sätts säkert också på, kanske redan till helgen, vem vet.
Grillat har jag redan ett antal gånger. Hört en Näktergal, som ju inte finns här... Nej, det var inte efter jag grillat och intagit grillolja, om nu någon trodde det
(grillolja anväds 1. för det man ska grilla och 2. för den som grillar. Oljan är dock ej av lka slag...). Huskorset hörde den också. Sen har jag sett en huggorm!
Som sagt nu är vi i selen igen.
Det ska krattas, det ska målas, det ska bäras, staplas virke, det ska brännas gammalt löv och planteras nya blommor.
Min gamla far sa alltid:
-Arbeta, arbeta säger alla.Ta en sup och en smörgås, säger ingen.
Tänk så rätt han hade!
HH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar