http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

måndag 31 maj 2010

Hur mycket väger en Undulat?

Det var en fantastisk helg nu också. Först trevligt sällskap och god mat hos Örjan på fredagskvällen sen utställning på lördagen med fina resultat för våra hundar.
Läste på Carina Petterssons hemsida att hennes Undulater fått ägg och några ungar. Detta fick mig att dra mig till minnes en händelse som inträffade för sådär 30 år sedan. Ja, jag vet att man inte kan tro att jag är så gammal men man kan inte rymma från sin ålder hur mycket man än vill. Bodil Jönsson, Professor i Lund har beskrivit vår syn på ålder. Jag gör en fri tolkning av hennes tankar, så att vi liksom träden kan sägas ha årsringar. Allt eftersom tiden går förändras det yttre och liksom träden blir barken grövre och mer motståndskraftig. Däremot ser vi inte oss själva i den åldersbelägenheten utan i ett yngre perspektiv så där i 30-årsåldern.
Det var i den åldern jag höll på med Undulatavel. Jag hade alltså ett antal undulater som jag parade kors och tvärs och fick naturligtvis ungar. Dessa sålde jag till djuraffärer för en liten summa pengar som knappast kan sägas vara av den digniteten att varken jag eller fåglarna kunde leva av det. Nåväl, i min bekantskapskrets fanns på den tiden en man som också tyckte om burfåglar och av mig införskaffat en undulat som han varje dag tränade till att tala. Fågeln tillbringade mycket tid, friflygande i lägenheten och hade sin favoritplats i mannens hår, som förövrigt var av modellen "fågelbo". En kväll ringde han förtvivlad till mig och berättade att hans älskling, det vill säga undulaten, var sjuk. Jag gav några råd och mannen kontaktade följande dag en veterinär som förskrev medicin. Medicinen avhämtades på Apoteket och hemkommen skulle sjuklingen kureras.
Jag fick ett nytt samtal där mannen frågade hur medicineringen skulle ske.
-Är det flytande medicin, frågade jag.
-Ja, sa han,
-Då använder du en pipett, sa jag, en sån där med en gummituta. Sen försöker du försiktigt att sticka in den i fågelns näbb.
Mannen blev tyst sen sa han:
-Hur mycket väger en Undulat?
-Inte mycket, sa jag.
-Nä, men vad tror du.
-Varför undrar du, sa jag.
-Jo det står att medicinen ska ges till fjäderfä och att det ska vara 1 cl per tio kilo kroppsvikt. Jag fick en 2 litersdunk.
HH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar