http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

onsdag 19 maj 2010

Mitt djupt kända tack... dock inte till kroppsarbete!

-Nu ska vi fixa till på framsidan, sa Huskorset i förrgår.
Som jag berättat tidigare betyder oftast "vi" inte vi utan i stor utsträckning jag. Det vill säga undertecknad. Jag anade oro redan från början. Hon har talat om plattor i en något diffus precisering. Plattor kan ju innebära vad som helst men det gick snart upp för mig att det handlade om omläggning och förflyttning. Plattorna upp tillvår entré, som man så där elegant kan kalla den dörr som används som ingång till huset, har med åren satt sig. Dom lutar lite hit och lite dit. Sen hade hon planerat att bryta upp plattorna av skiffer, somgår upp till den så kallade hundaltanen, för att förflytta dom till en nyanlagd "kaffeuteplats".
När huskorset bestämt sig blir det ofta så.
Nu är de så kallade entréplattorna på plats men skifferplattorna...
Här kommer några av de invändningar jag förde fram.
-Dom måste ligga i en stabil grund av sand.
-Fixar vi, sa hon.
-Dom är jättetunga och ligger ju så fint där dom ligger, sa jag.
-Då bryter vi upp dom och flyttar dom, sa hon.
-Jamen dom är tunga, sa jag igen.
-Vi använder skottkärran, sa hon.
-Det blir ju tomt på gången upp till Hundaltan, sa jag.
-Vi kör på grus, sa hon.
I det läget kände jag att inga argument bet.
-Jag måste åka in till stan och köpa muttrar,sa jag.
Hon bevärdigade mig inte ens ett svar.
-Nu kör vi, sa hon.
Den inte helt invigde läsaren kan ju med dessa rader som intäkt få för sig att jag är lat. Så är inte fallet. Jag har jobbat mer än många. Det är bara det att min kropp inte behöver så mycket kroppsarbete.
Fem plattor av skiffer är nu på plats. Resten ligger i sorterade högar så att man lätt ska kunna hitta just den som passar i det hål som behöver just den plattan.
Jag har beslutat att göra detta med noggrannhet
-Har du bara fått dit fem plattor, sa huskorset.
-Ja, sa jag, där jag satt på en liten pall och tittade på det som åstadkommits Man kan inte jäkta när man lägger skiffer. Allt måste planeras annars blir det inte bra.
-Planera, sa hon, fem plattor på tre dagar. Planera mindre noggrant, annars får vi äta nyårs middagen här ute när det hela ska invigas.
Planering är ordet!
Mina kära, nu sen flera år bortgångna, föräldrar planerade, så att min födelsedag skulle infalla i den sköna månaden maj, närmare bestämt den 19 maj.
Jag vill på detta sätt tacka för gratulationerna som började komma in redan 00.21 på min nya mobil. Ja jag kan faktiskt läsa meddelandena nu.
Som sagt tack.
HH (Husets Härskare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar