http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

torsdag 27 maj 2010

Att våga släppas lös...

Nej det handlar inte om hundar som man skulle kunna tro. Detta handlar om barn, faktiskt.Läste nyligen en artikel i KT (Karlstads Tidningen) om hur barn inte ges frihet. Redan i de första skolåren utrustas dom med mobiltelefoner så föräldrar kan nå dem
När jag var liten tillbringade jag timmar i skogen. Vi bodde intill en skogspark där det kunde lekas alla tänkbara lekar. Vi byggde hyddor och ibland "krigade" Röda rosen och Vita rosen mot varandra. Vi byggde städer och gator bland träden och gjorde utflykter till sjön.
Visst låter det idylliskt, men det var faktiskt så. Det var ju en annan tid och det verkar som om det inte fanns lika många knäppgökar då som nu.
Mamma släppte till och med ut mig på jakt efter "Svarta Damen". Svarta Damen var en figur som dök upp på bioduken i filmen "Damen i svart". Året var 1958. Jag var då 11 år och fick naturligtvis inte gå på barnförbjudna filmer. Men, halva släkten var involverade i Åmåls Bio på den tiden och när det var storpremiärer fick jag endera tillbringa filmen i maskinrummet hos min farbror eller bredvid min pappa som "drog biljetter". När det blev spännande fick jag gå ut i foajén eller i bästa fall blunda. Det var i alla fall någon knäppgök som antog rollen som Svarta Damen och satte skräck i folk. Ja det var faktiskt inte ens en Svart Dam, hon uppträdde i snart sagt alla städer och dessutom samtidigt. Vi unga grabbar klädde oss i varma kläder, ficklampa i fickan, scoutkniven i bältet och sedan började jakten på cykel tills utegångstiden var upplupen och mamma väntade med kvällsmat.
Hon vågade släppa mig lös och jag klarade mig ganska bra, men som sagt det var väl andra tider. Jag skulle nog inte tillåta min 11-åring, om jag nu hade en son i den åldern att på tidig natt jaga Svarta Ninja eller vad et nu kan vara man jagar nu.

HH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar