http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

onsdag 31 mars 2010

Världen går inte under

-Jaha, sa grannen, så var det slut på dä rolige.
Jag kom som vanligt med hundarna på vägen och där stod han och såg deppig ut med snöskoveln i ena handen.
-Jaså , sa jag, längtar du efter snö?
-Nä, sa han.
-Ja annars så hörde jag att dom vänta snö på Irland och i Skottland så där kan du säkert få skotta, skämtade jag.
Han tittade på mig och såg ännu deppigare ut.
-Men vad är det då, sa jag.
-Jasså, du såg inte matchen igår då?
-Jovisst, sa jag.
-Ja hur kan du då gå här å se ut sôm ôm inge hännt?
-Ja men jorden går ju inte under för att FBK slogs ut ur slutspelet.
-Nä, men nästan, sa han.
-Ja, sa jag, dom har ju inte haft en av de bästa säsongerna i serien, så det var väl inte helt oväntat.
-Jo, sa han, di har inte missat en semi på tie år. Ja trodde ju di skulle skärpe ôpp säj å inte förlore mot ett sånt lag som Skellefteå.
-Ja men det är väl inget fel på Skellefteå?
-Nä men di ä ju nästan nye i serien.
-Ja men så kan du ju inte se påt. Dom har ju kompetenta spelare som dom köpt in som alla andra, så det är inget dåligt lag.
Nä, nä, du har väl rätt. En tröst i bedrövelsen är ju att dä inte va Linköping eller Djurgårn som di förlora mot, för då vet ja inte va ja skulle gjort.
-Vad är det för fel på dom lagen då, sa jag.
-Allt, sa han.
-Ja men så kan du ju inte säga.
-Jo, sa han.
-Men kom igen nu.
-Linköping har värdens sämsta publik, di skriker så fort nôn titter på deras spelare å Djurgårn kômmer frå Fjollträsk. Bara dä!
-Är du inte lite väl enögd nu?
-Nä.
-Jag trodde inte att du var så kategorisk.
-Dä had vare bättre ôm di mött HV eller Frölunda för där vet en att di fusker hela tia.
Jag kände att det drog iväg med samtalet så jag började göra mig redo för att gå vidare med hundarna.
-Ja, sa jag, du får väl stå ut till nästa säsong.
-Behövs inte, sa han. Vi räkner inte denna säsonga utan ser det som en försäsong. När serien börjar ä vi redo för å försvare guldet.
Jag tittade uppgivet på honom och sa: Men det blir ju nån som vinner årets SM-slutspel och dom tar ju guld.
-Du hörde mäj, sa grannen. Vi räker inte denna säsonga så di som vinner i år, vinner bare försäsonga å dä inte värt nôe.
Jag gick nedåt vägen och hörde grannens sång:
Dä ä jänget sôm ska vinna dä jänget som ska slå!
FBK! FBK!
HH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar