http://www.kenneleastmeadows.se/
Ulf-Peter Peterson och Lena Fosselius-Peterson
+46 (0) 553 41541
Susanne Legneskog
+46 (0) 706-97 45 08

onsdag 3 mars 2010

Lillördag

-Idag är det onsdag Tjoho!!!
Jag låg kvar i sängen och Huskorset vaknade till mitt glada morgonrop. Trollet som hade placerat sig vid mina fötter satte sig upp och tittade sig förvirrat runt. Trollets mamma som låg lite längre upp i sängen, bredvid huskurset lyfte på huvudet, yrvaket. Från vardagsrummet kom mormor inrusande för att se vad som stod på. Det enda som inte reagerade var gammeltanten som hör lite dåligt, hon snarkade ljudligt vidare i sin fåtölj.
-Va, vad är det som händer, sa Huskorset, rasar taket in, jag sa ju att du skulle skotta!
-Ingen fara, sa jag jag bara gjorde ett litet glädjetut över att det är så fint väder och dessutom onsdag. Den värsta delen av veckan är förbi. Nu är det snart helg!
-Jasså, du säger det, sa Huskorset.
-Jajjamen! Sa jag, nu är det snart fredag med mys och pys och en hel helg med bara lugn och ro.
-Kul, sa hon, vad har du tänkt att göra då?
-Jag, sa jag.
-Ja, du, sa hon.
-Inte vi, sa jag.
-Nä, du sa hon
-Jag, sa jag.
-Sluta, sa hon.
-Ja, sa jag, vad menar du?
-Ja, vad ska du göra eftersom du verkar ha tagit ut nån sorts total ledighet? Har du fixat hundvakt eller?
Jag tittade yr av alla frågor och förvirrad av konversationen, på henne.
-Jag menar att det ska bli skönt med en helg tillsammans. Blir det fin väder kan vi ta långa prommisar med hundarna och njuta av solen.
Om det är något ord som Trollet lärt sig så är det ”prommis”. Andra ord som ”nej”, ”hit”, ”stanna”, ”sitt” och ”ligg”, har hon helt enkelt rationaliserat bort ur sitt ordförråd. Däremot ord som ”mat”, ”godis” och ”prommis”, sitter så att den värsta lydnadshund skulle krympa av avund.
Trollet tog ett jätteskutt från sin plats vid mina fötter och landade på golvet för att i vild karriär springa mot dörren och sedan åter in i sovrummet där hon började ansatsen i sitt kommande hopp för att landa på min mage.
-Puhaojehööö! Kom det från min kropp. Ihhh, ihhhh, ihhhh, jag försökte återfå andan.
Trollet slickade mig i ansiktet och jag fick till och med en tungslät vilket gjorde mina försök att återfå andan ännu svårare.
-Tjoho, sa Huskorset, det är onsdag idag… Du får nog gå upp nu…
Jag lyckades lugna den överlyckliga settertiken och kom på fötter. När frukosten så småningom var uppäten och Huskorset på väg mot dagens arbete, vände hon sig i dörren och sa:
-Tjoho! Du glömmer väl inte att jag inte är hemma i helgen, ska på utställning med Sus och tar Trollet med. Du får ta hand om de tre som är kvar sen lämnar Sus två av sina här. Det blir väl bra. Då får du ta flera långa prommisar!
Trollet spetsade öronen och tog ett skutt mot mig.
HH

2 kommentarer:

  1. Men nu måste ju ryggen vara bättre med tanke på att OS är slut?! ;)

    SvaraRadera
  2. Men det blir ju fredagsmys iaf !!!!
    Vi får ta en Virre över telefon UP !!!!!!!

    / Öjje

    SvaraRadera